Mina tankar, handlingar och personlighet i ord.

måndag 7 februari 2011

Pengar, Inte allt!


Pengar styr våra liv. Sant, men varför anser många att pengar går i första hand? Varför är bra ekonomi så viktig?

Jag har många vänner som anser att det viktigaste i livet är pengar, pengar går först, pengar är allt. Vänner, familj och äktenskap kommer i efterhand.
Mina vänner får ha egna synpunkter, och jag får ha mina.
För mig skapar inte pengar lycka, trygghet och kärlek.
Jag finner allt det där i min son, som förgyller mina dagar samtidigt finner jag det i mina vänner, de som stärker mig och får mig vilja vara JAG. Självklart vill jag också känna mig trygg inom ekonomin, ha bra jobb med fin lön. Men jag anser inte det som viktigast.
Idag har jag just avslutat ett arbete och ska börja studera, vi studenter har dock inte så mycket pengar att leva på varje månad, men inte klagar jag för det. Jag ser det goda i livet som bortser pengar. Jag uppskattar min familj, min son, mina vänner och mina fritidsintressen mycket mer än vad pengar någonsin kommer att kunna ge mig. Man kan inte köpa lycka, trygghet och framförallt inte kärlek.
Det som pengar styr är hur vi bor, hur vi klär oss, vad vi äter, vad vi äger för möbler/el artiklar, och mycket annat.
Men det styr inte hur vi är som person, vad vi har för livstil, och vad vi upplever. Pengar gör oss inte bättre, de stärker oss inte och gör absolut inte oss till en bättre människa.

Jag har inte mycket pengar, men känner mig ändå rik. Jag har ett boende, mat i kylskåpet, möbler, kläder, jag har en helt otroligt underbar son och självklart de bästa vännerna.

För mig är inte pengar allt !

1 kommentar:

emma sa...

Vilket bra inlägg och så sant så :) / Emma